فعالیت ۲۴۷۸ جایگاه فعال سوخت CNG در کشور

قاسمی گفت: هم اکنون ۲۴۷۸ جایگاه فعال برای خدمت رسانی در بخش سوخت CNG در کشور وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید قاسمی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هم اکنون CNG سوختی محسوب می‌شود که حدود یک سوم یک لیتر بنزین قیمت دارد، گفت: در صورتی که ناوگان حمل و نقل درون شهری (وانت بارها) از سوخت CNG استفاده کنند به جرات می‌توان گفت هزینه حمل و نقل آن‌ها در مقایسه با استفاده از بنزین کاهش بیشتری خواهد داشت. البته بالغ بر ۹۰ درصد تاکسی‌های تهران از سوخت CNG استفاده می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون ۲۴۷۸ جایگاه فعال برای خدمت رسانی در بخش سوخت CNG در کشور وجود دارد. ۹۱ جایگاه نیز در دست احداث داریم. این در حالی است که میانگین مصرف CNG ماه قبل کشور حدود ۱۹.۳ میلیون لیتر در روز بوده که اکنون این رقم به ۲۱ میلیون لیتر در روز رسیده است که پیش بینی می‌کنیم تا آخر ماه جاری نیز این رقم افزایش داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه می‌توانیم ۴۵ میلیون متر مکعب سوخت CNG معادل ۴۵ میلیون لیتر بنزین را توزیع کنیم، ادامه داد: هم اکنون میزان مصرف بنزین بخش حمل و نقل باری درون شهری (وانت بارها) حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز است که این میزان می‌تواند با CNG جایگزین شود.

قاسمی ظرفیت تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازسوز را در روز حدود ۲۲ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: اختلاف پیمایش یک خودرو زمانی که سوخت گاز یا بنزین مصرف می‌کند چندان نیست. البته برای سهولت سوختگیری و ایجاد جذابیت برای استفاده از سوخت CNG، ۳۲۴ نقطه را به عنوان جایگاه سوختگیری که عموما در مبادی و مقاصد بارگیری محسوب می‌شوند به شهرداری تهران اعلام کرده ایم. از سویی دیگر برای ایجاد جذابیت، دستمزد جایگاه داران CNG را به حد معقولی رساندیم چرا که هدف ما توسعه متوازن جایگاه‌های CNG است.

این مقام مسئول اظهار داشت: هم اکنون در کشور کیت‌هایی تولید می‌شود که امکان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را به خودرو‌های گازسوز می‌دهد. اکنون ۱۱۰۰ کارگاه تبدیل خودرو در کشور آماده خدمت رسانی هستند که اسامی آن‌ها به زودی منتشر می‌شود.

به گفته قاسمی، زمانی که یک خودرو از CNG استفاده می‌کند میزان تولید CO ۲ آن به ۳۰ درصد می‌رسد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هزینه تبدیل هر خودرو از حالت بنزین سوز به گازسوز را ۳ تا ۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه برای وانت بار‌ها اندکی بیشتر است. این در حالی است که در مدت زمان حدود یک هفته‌ای که از سهمیه بندی سوخت می‌گذرد شاهد ثبت تقاضای ۳۰ هزار نفر برای تبدیل خودرو خود از بنزین سوز به گازسوز هستند.