ورشکستگی بیشتر کارخانه های سازنده مخازن سی‌.ان.جی در کشور

ورشکستگی بیشتر کارخانه های سازنده مخازن سی ان جی در کشور به حدی است که تنها ۲ کارخانه از ۱۰ کارخانه در حال فعالیتند و در صورت کمک و حمایت دولت در بخش سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه این کارخانه ها، ظرف ۲ ماه آینده مشکل تولید و تامین مخازن سی ان جی خودرویی مرتفع خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری پرشین خودرو، طی دو هفته اخیر بسیاری از اخبار خودرویی کشور تحت تاثیر اصلاح قیمت بنزین بود. اما آنچه بیش از دیگر اخبار، مورد توجه قرار گرفت تشویق دولت به دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز بود. دولت در شرایطی سیاست دوگانه‌سوز‌کردن خودروها را در راستای کاهش مصرف بنزین در دستور کار قرار داده که به نظر می‌رسد این طرح به دلیل رشد تقاضا برای گاز سوز کردن خودروها، با چالش هایی نیز همراه باشد.

این در حالی است که با اصلاح قیمت بنزین و حذف بخشی از یارانه این فرآورده نفتی، بار دیگر دولت با تشویق مالکان خودروها به گاز سوز کردن آنها، در تلاش است تا از این رهگذر صرفه جویی قابل‌توجهی در میزان مصرف بنزین ایجاد کند.
بر این اساس هفته گذشته با موافقت شورای اقتصاد، مقرر گردید تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو ناوگان حمل و نقل عمومی با کمک بلاعوض، دوگانه‌سوز شوند. منابع مالی این طرح بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و از محل صرفه جویی در مصرف بنزین تامین می‌شود. قرار است در هفته جاری جزئیات طرح و نحوه نام نویسی متقاضیان، از طریق اطلاعیه‌های شرکت ملی پالایش و پخش، اعلام شود.

برنامه حمایتی دولت از خودروهای گازسوز در حالی پس از سالها و با اجرای اصلاح قیمت بنزین، عملی می شود که ایران سالهاست نام دومین دارنده ذخایر گاز را در جهان دارد و با وجود اعلام آمار و ارقام در خصوص رشد تولید گاز طی سال‌های اخیر در کشور، اما این حامل انرژی هیچ گاه به‌طور جدی در سبد سوختی ایران قرار نگرفته است.

حال با توجه به برنامه های تشویقی دولت جهت دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز عمومی، این سوال مطرح می شود که با توجه به رشد تقاضا در این بخش، تا چه میزان زیرساخت‌های موجود، پاسخگوی موج تقاصا برای دوگانه سوز کردن خودروها خواهد بود؟ آیا برنامه تشویقی دولت برای دوگانه سوز کردن خودروها، توسعه صنعت سی ان جی را به دنبال خواهد داشت؟

در همین راستا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اقدام اخیر دولت در اختصاص کمک بلاعوض جهت دوگانه سوز نمودن خودروهای عمومی گفت: یکی از مشکلات موجود در توسعه صنعت سی ان جی در این سالها، حوزه خودرویی بوده است.

محسن جوهری عدم تناسب قیمت گاز و بنزین را مهمترین علت عدم تمایل مردم به خودروهای گاز سوز در این سالها عنوان کرد و افزود: در چند سال گذشته به دلیل یارانه بالای اختصاص یافته به بنزین و عدم تفاوت چندان میان قیمت گاز و بنزین، مردم گرایشی به استفاده از خودروهای گاز سوز نداشتند اما با افزایش قیمت بنزین و تفاوت قابل توجه قیمت گاز و بنزین، انگیزه استفاده از خودروهای گاز سوز افزایش چشم گیری یافته است.

احداث جایگاههای کوچک با هدف بهبود جریان سوخت گیری خودروهای گاز سوز در کلانشهرها

وی همچنین با توجه به رشد تقاضا برای دوگانه سوز کردن خودروها به برخی مشکلات و راهکارها در خصوص پاسخ گویی جایگاههای فعلی در تامین نیاز این حجم از خودروهای گاز سوز پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۷۸ جایگاه عرضه سی ان جی در کشور وجود دارد که با توجه به تقاضای ایجاد شده در این بخش پیش بینی می شود در کلان شهرها با برخی مشکلات در سوخت گیری این خودروها مواجه شویم که در این زمینه با اجرای طرح هایی چون احداث جایگاههای کوچک مقیاس، مشکل سوخت گیری خودروهای گاز سوز در کلانشهرها مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول در انجمن صنفی سی ان جی کشور در ادامه ظرفیت عرضه سی ان جی در کشور را روزانه ۶۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و یاد آور شد: این در حالی است که هم اکنون از ظرفیت موجود، تنها ۲۱ میلیون مترمکعب استفاده می شود. از این رو در حال حاضر مشکل خاصی در تامین نیاز در این بخش وجود ندارد، هر چند با رشد تقاضا و افزایش خودروهای دوگانه سوز،جایگاهها تا حدودی شلوغ تر شده، اما این شرایط با توجه به راهکارهای مورد نظر، نگران کننده نیست.

کارمزد پایین جایگاه داران در عدم اقبال بخش خصوصی برای ایجاد جایگاههای سی ان جی در کشور

جوهری همچنین وجود مشکلاتی چون کارمزد پایین جایگاه داران سی ان جی را از دیگر عوامل موثر در عدم توسعه جایگاههای سی ان جی و عدم تمایل بخش خصوصی در این راستا عنوان کرد و ادامه داد: بازگشت سرمایه ای که سرمایه گذار باید در بازه زمانی مناسبی داشته باشد، متاسفانه به دلیل نرخ پایین کارمزد در جایگاههای سی ان جی، محقق نمی شود و همین امر موجب عدم استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش شده است به طوری که در این سالها عمده جایگاههای سی ان جی را بخش دولتی ایجاده کرده تا بخش خصوصی.

وی افزود: البته در سالهای اخیر مبلغ کارمزدها تغییرات ناچیزی داشته اما همچنان رقم مناسبی نیست و در سالهای ۹۴ و ۹۵ هیچگونه افزایشی در کارمزد جایگاههای سی ان جی وجود نداشته است به همین جهت انجمن سی ان جی از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت در حال پیگیری موضوع افزایش کارمزد جایگاه های سی ان جی است.

وی در ادامه به ظرفیت ساخت و تولید تجهیزات خودروهای دوگانه سوز اشاره کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود، جریان دوگانه سوز کردن خودروهای بنزینی ظرف چند ماه آینده کاملا عملیاتی می شود، هر چند به جهت رشد تقاضا برای گاز سوز کردن خودروها، تا حدودی مشکلاتی در این راستا ایجاد شده اما تا ۲ ماه آینده این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

ورشکستگی اغلب کارخانه های سازنده مخزن سی ان جی در کشور / فعالیت تنها ۲ کارخانه سازنده مخزن سی ان جی در کشور

رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور ورشکستگی اغلب کارخانه های سازنده مخازن سی ان جی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون از حدود ۱۰ کارخانه مخزن سازی در کشور، تنها ۲ کارخانه در شهرهای قزوین و خوی فعال هستند. این در حالی است که عمده مشکل این کارخانه ها، سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه است که در صورت کمک و حمایت های دولت ظرف ۲ ماه آینده مشکل تولید و تامین مخازن سی ان جی خودرویی مرتفع خواهد شد.

اعمال سیاست های غلط، آزمایشگاههای آزمون مخازن سی ان جی را در آستانه ورشکستگی قرار داد

وی همچنین با اشاره به اهمیت آزمون مخازن سی ان جی خودروهای گاز سوز، از کم لطفی سازمان ملی استاندارد در این خصوص گلایه کرد و اظهار داشت: علی رغم سرمایه گذاری جهت احداث و راه اندازی ۴۲۰ آزمایشگاه آزمون هیدرواستاتیک مخازن سی ان جی در کشور توسط بخش خصوصی، اعمال سیاست های غلط از سال گذشته، این آزمایشگاهها را با رکود مواجه نموده و اکثر این آزمایشگاهها در آستانه ورشکستگی هستند.

وی در عین حال معتقد است یکی دیگر از مشکلات در بخش آزمون مخازن، عدم تمایل مردم در مراجعه به این آزمایشگاهها است، چرا که بسیاری از مردم به دلیل هزینه بالای مخازن جایگزین، به این آزمایشگاهها مراجعه نمی نمایند که البته نتیجه همان سیاست های غلط سازمان ملی استاندارد وعدم حمایت در این زمینه است.

رئیس انجمن سی ان جی کشور در پایان خاطر نشان کرد: در صورت وجود نواقص و ایرادات احتمالی در فرآیند دوگانه سوز نمودن خودروهای بنزینی، این موارد با نظارت شرکت های بازرسی مرتفع خواهد شد.