نقش مهندس زنگنه در توسعه صنعت CNG کشور

نقش بی بدیل وزارت نفت در پیشرفت کشور به عنوان موتور محرک اقتصاد و مولد اصلی درآمد ملی، بر کسی پوشیده نیست و به جرات می‌توان گفت کارآمدی در این بخش، نقش بسیار مهمی در مدیریت سرمایه‌های کلان کشور دارد.
این انجمن با احساس مسئولیت نسبت به حال و آینده صنعت نفت، مطالبه‌گر توسعه همه‌جانبه و پایدار این صنعت است تا مدیران صاحب تجربه، به سرعت رشد این صنعت بیفزایند.
توسعه پایدار در صنعت نفت محقق نخواهد شد مگر اینکه امنیت سرمایه‌گذاری و کسب و کار، با تصویب سیاست‌ها، مقررات و تقویت سازمان‌های مدیریتی و تنظیم‌گری، بهبود یابد و ضمن جلوگیری از رفتارهای غیر رقابتی، حضور قوی‌تر بخش خصوصی را در این صنعت فراهم آورد.
مهندس زنگنه همواره مطالبات بخش خصوصی صنعت نفت را در نظر داشته و توانمندی و شایستگی خود را در طول سال‌های پر فراز و نشیب صنعت نفت، نشان داده و به نقش و رشد بخش خصوصی و تشکل‌ها در صنعت نفت، باور داشته است.
حضور یک تفکر توسعه گرا، سالم، پویا و جسور در این سمت، موجب مسرت و خوشحالی و نوید بخش ایجاد تحول به ویژه در نظام عرضه سوخت کشور است.
انجمن صنفی CNG کشور ایمان دارد که مهندس زنگنه در این موقعیت حساس کشور به ویژه برای صنعت نفت ایران، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای این مسئولیت خطیر است.
از جمله خصایص مدیریتی ایشان، اعتقاد به حضور پررنگ بخش خصوصی واقعی است و می‎توان گفت صرفا با تداوم چنین نگاه و رویکرد سازنده‎ای، می‎توان به تحقق چشم انداز توسعه یافتگی صنعت نفت امیدوار بود.
برخی از عناوین خدمات مهندس زنگنه در ۶ سال اخیر، عبارتند از:
– با افزایش تولید گاز در کشور و توسعه شبکه خطوط انتقال و توزیع گاز، زمینه توسعه صنعت CNG در کشور فراهم گردیده است.
– در حوزه جایگاه های CNG، ارائه راهکار برای حل اختلافات جایگاه داران با شرکت گاز در زمینه میزان گاز دریافتی و تحویلی موجب شد این اختلافات مرتفع گردد.
– افتتاح و بهره برداری از فازهای ۱۲ (معادل سه فاز)، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ (معادل دو فاز)، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی و دستیابی به میزان تولید ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز (اافزایش ۵/۲ برابری نسبت به ۶ سال قبل و سبقت از قطر در این زمینه)، در یک دوره ۶ ساله، بدون شک یک شاهکار مدیریتی و اجرایی بود که در شرایطی که ایشان کار خود را در دولت یازدهم آغاز نمود، انجام آنها یک آرزوی دست نیافتنی به نظر می رسید.
– افزایش سهم گاز در سبد سوخت مصرفی نیروگاهها، از ۵۷ درصد به نزدیک به ۹۰ درصد
– افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز و افزایش ۲۵ درصدی پوشش گازرسانی روستایی
– گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان
– افزایش ۵ برابری برداشت نفت خام از میدان های مشترک غرب کارون (افزایش تولید روزانه از ۷۰ به ۳۵۵ هزار بشکه نفت خام)
– حذف بنزین آلاینده پتروشیمی ها
– افزایش ۱۱۵ درصدی تولید بنزین کشور (افزایش تولید روزانه از ۵۲ به ۱۱۲ میلیون لیتر)
– افزایش قابل توجه تولید بنزین و گازوییل یورو ۴ و نقش غیر قابل انکار آن در پاکیزگی هوا به ویژه در کلانشهرها
– بهره برداری از ۱۵ طرح جدید پتروشیمی، با ارزش تولیدات سالانه ۲/۵ میلیارد دلار
انجمن صنفی CNG کشور امیدوار است که نمایندگان محترم با حمایت قاطع خود از جناب آقای مهندس زنگنه، نقش بایسته و شایسته خود را در این موقعیت حساس، به احسن وجه ایفا نمایند.
از پروردگار بزرگ، موفقیت روزافزون همگان را خواستاریم.