درخواست جایگاه‌داران CNG برای افزایش کارمزدها

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: تعیین رقم مناسب کارمزد در سال جاری با توجه به افزایش کم سابقه هزینه های جایگاه‌داران، می تواند از بروز چالش جدی در امر توزیع سوخت CNG جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برخی از جایگاه‌داران و فعالان صنعت CNG‌ در تماس با خبرگزاری تسنیم از مشکل متناسب نبودن کارمزدها با مخارج جایگاه‌داری در سال ۹۹ گلایه کرده و از احتمال بروز اختلال در سیستم توزیع سوخت CNG خبر داده اند.

*** آثار پیش بینی زمستان ۹۸ در تابستان ۹۹

زمستان سال گذشته نیز در خصوص نارضایتی جایگاه‌داران از وضعیت کارمزدها زمزمه هایی به گوش می رسید و برخی فعالان این صنعت نسبت به بروز مشکل در سال ۹۹ هشدار داده بودند.

در بهمن ماه و اسفندماه سال گذشته مصاحبه‌های متعددی در رسانه‌ها درخصوص احتمال بروز چالش جدی در عرضه سوخت CNG‌ در سال ۹۹ ناشی از متناسب نبودن کارمزدها با هزینه ها منتشر شده بود، از جمله محسن جوهری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در این زمینه بهمن ماه سال گذشته به خبرگزاری تسنیم گفته بود: “افزایش هزینه های سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نیز غیر قابل پیش بینی است و در صورت عدم افزایش کارمزد، متناسب با افزایش هزینه های جایگاههای CNG، احتمال بروز بحران جدی در فعالیت جایگاههای CNG در سال ۹۹ خواهد بود که شایسته است قبل از وقوع چنین بحرانی، تدبیر لازم از سوی دولت و مجلس اتخاذ شود.”

محسن جوهری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در خصوص وضعیت کارمزدها و گلایه اخیر جایگاه‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در حالیکه افزایش هزینه های سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با توجه به شرایط مختلفی چون افزایش دستمزدها و افزایش جهشی نرخ ارز و …، حدودا ۷۰ درصد بوده، به طور میانگین ۱۷ درصد در طی سالهای ۹۷ و ۹۸ به کارمزد این جایگاهها اضافه شده است .

.*** افزایش هزینه های سال ۹۹ بسیار بیشتر از پیش‌بینی ها

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جایگاههای CNG،  افزایش هزینه های سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نیز بسیار بیشتر از پیش بینی ها بوده و در صورت عدم افزایش کارمزد، متناسب با افزایش هزینه های جایگاههای CNG، احتمال بروز بحران جدی در فعالیت جایگاههای CNG در سال جاری وجود دارد.

*** اکثر جایگاههای CNG  با تجهیزات با عمر بیش از ۱۰ سال

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر جایگاههای CNG با تجهیزات با عمر بیش از ۱۰ سال هستند، این جایگاهها نیاز مبرم به نوسازی تجهیزات دارند و کارمزد فعلی جوابگوی پرداخت هزینه نوسازی این جایگاهها نیست.

وی افزود: کارمزد پایین و عدم تناسب کارمزد با مخارج جایگاه‌داری، علت عدم استقبال بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و احداث جایگاههای CNG خصوصا در کلانشهرها است.

وی ادامه داد: اگرچه پیشنهاد تبدیل کارمزدها به حق العمل کاری از سوی وزارت نفت ارائه شده و حق العمل فروش CNG در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در حال تعیین است، اما رسیدن این پیشنهاد به نتیجه، با توجه به فرایند قانونی آن احتمالا زمانبر خواهد بود و ضروری است مجموعه وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت، برای تعیین کارمزدهای سال ۹۹ راهکارهایی اجرایی اتخاذ نمایند.

جوهری خاطرنشان کرد: تعیین رقم مناسب کارمزد در سال جاری با توجه به افزایش کم سابقه هزینه های جایگاه‌داران، می تواند از بروز چالش جدی در امر توزیع سوخت CNG جلوگیری کند.

انتهای پیام/