هزینه دوگانه سوز کردن خودرو ۲۵ میلیون تومان ناقابل

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور با اشاره به کاهش چشمگیر سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور گفت: هزینه دوگانه سوز کردن خودرو در حال حاضر ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است که پرداخت این مبلغ از عهده بسیاری از مردم خارج است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ افزایش مصرف بنزین و بحران ناترازی آن، آلودگی هوا بر اثر مصرف بنزین و… لزوم دوگانه سوز کردن خودروها را بیش از پیش نمایان می سازد. این در حالی است که نه تنها واردات خودروهای دوگانه سوز صورت نمی گیرد، که بن بستی در مسیر تولید خودروی دوگانه سوز نیز به وجود آمده است.

در همین راستا، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور در گفتگو با ما گفت: مصرف سی ان جی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه به نفع منافع ملی ماست که بتوانیم سی ان جی را هرچه بیشتر جایگزین بنزین کنیم، ادامه داد: اما این اتفاق نیفتاده و سهم سی ان جی در سبد سوخت کاهش پیدا کرده است. سال گذشته سهم سی ان جی حدودا ۲۱ درصد در سبد سوخت خودروهای سبک کشور بوده که در ۶ ماهه نخست سال به ۱۴ درصد رسیده است.

چرا مردم از سی ان جی استقبال نمی کنند؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور با بیان اینکه مصرف سی ان جی نیز حدود ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، گفت: مبلغ فروش هر متر مکعب سی ان جی در حال حاضر ۴۵۳ تومان است. این در حالی است که هر لیتر بنزین یارانه ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است.

جوهری با بیان اینکه استفاده از سی ان جی به نفع مردم است، مشکل اصلی را این گونه تشریح کرد: مشکل اصلی کمبود تقاضای سی ان جی است.

هزینه دوگانه سوز کردن خودرو ۲۵ میلیون تومان ناقابل

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور در پاسخ به این سوال «حیات» که چرا مردم به سمت استفاده از سی ان جی با وجود ارزانی نیامدند و تمایلی به استفاده از این سوخت به جای بنزین ندارند؟ گفت: خودروی دوگانه سوز در کشور نداریم.

جوهری افزود: اگر مردم خودشان بخواهند خودروهای بنزینی خود را به دوگانه سوز تبدیل کنند هزینه آن بسیار بالا و حدودا بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان است.

سنگ بزرگ بر سر دوگانه سوز کردن خودرو

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: قشری که در کشور مصرف کننده سی ان جی هستند، از نظر مالی توانایی ندارند که خودشان برای دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام کنند.

جوهری ادامه داد: دولت در دهه ۸۰ برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز به صورت رایگان فراخوان داد و این کار موجب استقبال مردم از این طرح شد؛ ولی متاسفانه طی  حداقل ۱۰ سال گذشته دولت برای افزایش تقاضا اقدام موثری انجام نداده و تنها اقدام دولت مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای اقتصاد بوده که تاکنون هیچ تاثیری بر افزایش تقاضا و مصرف سی ان جی نداشته است. مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۸ در مورد تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز بود که این مصوبه صرفا شامل خودروهای عمومی است و علیرغم درخواست های مکرر این انجمن خودروهای شخصی امکان استفاده از شرایط این مصوبه را ندارند و ثانیا برای تبدیل خودروهای عمومی نیز موانعی در مصوبه وجود دارد که بعد از گذشت نزدیک به ۴ سال فقط ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز شد؛ در حالی که در مصوبه قرار بود یک و نیم میلیون خودرو از مسیر این مصوبه به دوگانه سوز تبدیل شود و برای تبدیل همین تعداد مطالبات پیمانکاران پروژه پرداخت نشده است که امیدواریم در ویرایش جدید مصوبه این مشکلات مرتفع شده باشد.

نسخه «گازی» ناترازی بنزین

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور با اشاره به موانعی که موجب شده مردم تمایلی به دوگانه سوز کردن خودروی خود نداشته باشند، گفت: مهم ترین موضوع مسئله قیمت گذاری انرژی در کشور و فاصله قیمتی ما بین بنزین و سی ان جی است که با توجه به شرایط فعلی کشور تنها راهکار دولت تبدیل رایگان کلیه خودروهای بنزینی به دوگانه سوز است. هر مترمکعب سی ان جی که جایگزین بنزین شود معادل یک لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد و جای تعجب دارد که با وجودی اینکه مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع واقف هستند چرا اقدام عملی برای جایگزینی بیشتر سی ان جی با بنزین انجام نمی دهند.

جوهری با اشاره به ویرایش این مصوبه به «حیات» گفت:  یک تصمیم اشتباه در این مصوبه، کاهش تعداد تبدیل خودروها از حدود یک میلیون و نیم میلیون دستگاه به کمتر از یک میلیون دستگاه بود.

خطوط تولید خودروی دوگانه سوز خوابید!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور با اشاره به آمار پایین تولید خودروی دوگانه سوز در کشور گفت: متاسفانه خودروسازان طی سال های اخیر یا خودروی دوگانه سوز تولید نکردند یا اگر تولید کردند، آمار آن بسیار پایین بوده است. وقتی منافع ملی ما ایجاب می کند که تقاضا را به سمت سی ان جی و جایگزینی سی ان جی به جای بنزین ببریم، چرا خودروسازان براساس منافع ملی حرکت نکردند با وجود اینکه با وزارت نفت قرارداد داشتند؟

جوهری با بیان اینکه در همین مصوبه شورای اقتصاد سال ۹۸ یک قراردادی مجددا بین ایران خودرو و وزارت نفت برای تبدیل خودروها منعقد شد، ادامه داد: آمار خودروهایی که از این مسیر دوگانه سوز شده به صورت رسمی منتشر و ارائه نشد؛ اما آماری که ما داریم بسیار پایین است. طبق آمار ما، تنها یک درصد تولیدات ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ دوگانه سوز بوده و این خودروساز در سال ۱۴۰۱ ظاهرا تولید خودروی دوگانه سوز نداشته و خط تولید آن متوقف بوده است.

تولید خودروی دوگانه سوز از سر گرفته شود

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: مزیت نسبی کشور ما در حوزه سوخت خودروها با توجه به منابع عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط انتقال گاز در کشور، استفاده از سوخت ملی سی ان جی به جای بنزین است. بنابراین انتظار می رود روند دوگانه سوز شدن خودروها سرعت بگیرد.

خودروهای دوگانه سوز کشور نیاز به نوسازی و ساماندهی دارند

جوهری با اشاره به اینکه از ورود خودروهای دوگانه سوز به ناوگان خودروهای سبک کشور ۲۰ سال گذشته است، افزود: متاسفانه طی ۲۰ سال گذشته هیچ برنامه مدون و درستی برای انجام معاینه فنی و آزمون های دوره ای مخازن خودروهای دوگانه سوز وجود نداشته و بسیاری از خودروهای دوگانه سوز علیرغم انقضای تاریخ  استفاده از مخزن و یا مواردی چون پوسیدگی مخزن در جایگاه های سی ان جی اقدام به سوختگیری می کنند و با توجه به تعداد بالای این خودروها و نبود سازو کار مناسب برای ساماندهی آنها امکان جلوگیری از سوختگیری این خودروها وجود ندارد و هر از چند گاهی شاهد انفجار مخازن این خودروها در جایگاه های سی ان جی هستیم  و در این رابطه مکاتبات زیادی با متولیان دولتی و چند مکاتبه با قوه قضاییه داشتیم که تاکنون بی نتیجه بوده است.

http://hayat.ir/x3SdT