سی‌اِن‌جی دچار معضل توسعه نامتوازن است

تهران – ایرنا – رئیس انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور با بیان اینکه ۲۵۰۰ جایگاه سی‌اِن‌جی داریم که توان سوختگیری حدود هشت میلیون خودرو را در روز دارند، گفت: سی‌اِن‌جی در سال‌های اخیر بخصوص یک دهه گذشته دچار معضل توسعه نامتوازن شده، یعنی عرضه جایگاه‌ها توسعه یافته اما تعداد خودروهای دوگانه‌سوز افزایش نیافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جوهری روز سه شنبه در نشست خبری «انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور» افزود: از سال ۱۳۹۷، معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز متوقف شد و فقط برای خودروهایی معاینه فنی انجام شد که کارخانه‌ای بودند و بقیه معاف شدند.

وی گفت: در ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۷، براساس مصوبه هیأت وزیران، وزارت نفت موظف شد با همکاری وزارت صمت به هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌اِن‌جی اقدام کند. طرح هوشمندسازی خودروها نوشته شد اما موضوع پرداخت الکترونیک محور طرح قرار گرفت و طرح خیلی بزرگ و هزینه بسیار زیاد شد. بعد از پنج سال هیچ اتفاقی نیفتاد و به تازگی شاهد انفجار خودروها در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی بودیم که خسارت زیادی وارد کرد و افراد با مشاهده چنین حوادثی به استفاده از سی‌اِن‌جی بدبین می‌شوند.

رئیس انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور خودروهای دوگانه‌سوز سی‌اِن‌جی را برخوردار از ایمنی بالا دانست و افزود: نکته‌ای که باید درخصوص این خودروها رعایت شود استفاده از مراکز معاینه فنی به عنوان گلوگاه برای تشخیص خودروهای سی‌اِن‌جی فاقد معاینه فنی است.

وی درباره راهکار جلوگیری از ایجاد حوادث در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی برای مردم گفت: مردم برای ورود به جایگاه سی‌اِن‌جی نباید با سرنشین اقدام به سوختگیری کنند ضمن اینکه در زمان سوختگیری راننده باید فاصله ایمن را با خودرو رعایت کند تا در صورت ایجاد حادثه، تلفات جانی نداشته باشیم.

جوهری برای حل مشکل ایمنی خودروهای سی‌اِن‌جی پیشنهاد کرد: مخازن تاکسی‌ها به صورت رایگان عوض شوند (به ویژه در خودروهای نیسان که حوادث زیادی را ایجاد می‌کنند) و هزینه تعویض را دولت متقبل شود تا در زمان کوتاهی این کار انجام شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، وزارت کشور، صمت و سازمان ملی استاندارد ناهماهنگ بوده‌اند و لازم است بین آن‌ها همکاری صورت گیرد تا مشکلی که در حال تبدیل شدن به بحران است حل شود.

رئیس انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور تعداد کارگاه‌های سی‌اِن‌جی را ۴۵۰ باب برشمرد و گفت: این کارگاه‌ها دارای مجوز هستند ولی علت حوادث نیستند. علت حوادث، دستکاری مخازن خودروها و همچنین فرسودگی و منقضی شدن آن‌ها هستند.

وی درخصوص خودروهای سی‌اِن‌جی غیرکارخانه‌ای تصریح کرد: این خودروها ساماندهی نشده‌اند و گواهی سلامت ندارند.

جوهری گفت: دولت پیش‌بینی کرده بود که مراکز معاینه فنی گلوگاهی برای سلامت خودروها باشد اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح هوشمندسازی را اجرا نکرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد ادامه داد: بنا بر این مصوبه قرار بود مخازن تاکسی‌ها را تعویض کنند؛ در صورتی که مخازن همه خودروها باید تعویض شوند، ضمن اینکه هزینه تعویض مخزن خودرو بین ۷ تا ۱۲ میلیون است که در توان افراد نیست. درخواست ما از شورای اقتصاد این است که تبدیل رایگان برای کل خودروها صورت بگیرد.

سی‌اِن‌جی بهترین راهکار برای رفع ناترازی بنزین است
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور نیز در این نشست گفت: بیشتر خودروهای سی‌اِن‌جی در کارگاه‌ها تبدیل ناوگان شده‌اند چون خودروسازها به تعهدات خود برای تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز عمل نکرده‌اند.

حمیدرضا سهرابی یکی از دلایل انفجار خودروهای سی‌اِن‌جی را تاریخ انقضای مخازن (۱۵ سال) دانست و افزود: یک میلیون مخزن خودرو فرسوده شده یعنی خودروها بیش از ۱۵ سال، گازسوز شده‌اند.

وی گفت: فرسودگی مخازن به دلیل نگهداری نادرست و بارهایی است که با خودروها جابه‌جا می‌شوند و با مخازن وارد واکنش می‌شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی سی‌اِن‌جی تأکید کرد: بسیاری از این مشکلات با چشم قابل تشخیص هستند و نیاز به آزمایشگاه ندارند.

سهرابی گفت: در آیین‌نامه‌های واردات خودرو بخشی به واردات خودروهای سی‌اِن‌جی اختصاص داده نشده که در این زمینه با وزارت صمت نامه‌نگاری کرده‌ایم.

جایگاه‌های سی‌اِن‌جی استاندارد هستند
همچنین دیگر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور در این نشست تصریح کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد جایگاه‌های‌ سی‌اِن‌جی به سطح بالایی رسیدند. این جایگاه‌ها استاندارد هستند و ایمنی بالایی دارند و عامل ایجاد حوادث نیستند.

نیکزاد گفت: با نصب یک دوربین پلاکخوان که به سامانه سیمفا متصل است در جایگاه‌های سی‌اِن‌جی و هزینه‌ای پایین می‌توان جلوی مشکلات را گرفت و فرایندی را ایجاد کرد که خودروهایی که دوگانه‌سوز کارخانه‌ای نیستند مشخص شوند.

وی عمده انفجارهای خودروهای سی‌اِن‌جی را در نیسان‌ ذکر کرد و افزود: این انفجارها به دلیل جانمایی نامناسب مخزن‌ها بوده است. جای مخزن نیسان نیاز به تعویض دارد که یک کار مهندسی ساده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی سی‌اِن‌جی کشور با اشاره به کاهش تعداد اتوبوس‌های گازسوز تهران گفت: اتوبوس‌های کشورهایی مانند ترکیه و هلند و کِشنده‌های روسیه گازسوز هستند.

وی افزود: می‌توانیم روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب تولید کنیم که معادل ۴۵ میلیون لیتر بنزین است.

نیکزاد مشکل بزرگ حوزه سی‌اِن‌جی را نداشتن یک متولی مشخص دولتی نامید.

https://ir-cng.com/3088